Ridningen

Hur/när/varför jag började rida & lite mer info.

Såklart det hade mamma och mormors hästbakgrund ganska stor del i att jag började.
Mormor var ju chef på ridskolan och mamma hade jobbat på ridskolan i nästan 20 år.
Men åldersgränsen för att börja rida där var ju 7 år, fast mamma ville ju att jag skulle bli intresserad av hästar som liten så första gången jag satt på en häst var när jag var 6 månader gammal, det var på mammas förra häst Storråda.

Såklart red jag inte själv, mamma stod på marken och höll i mig.
Men ja Storråda pensionerades och mormor fick henne till sitt stall där hon hade flera andra travhästar.
Storråda var så fin att mormor avlade på henne, det blev en hingst (senare en valack) som hette My Hamilton.
Mamma & mormor hade bestämt från början att mamma skulle få My Hamilton.

Hamilton föddes år 1999.

Hamilton 1 dag gammal med sin mamma Storråda.


Hamilton 1 dag gammal ;)


Hamilton 1 år gammal (år 2000), med sin mamma Storråda. Mormors andra hästar är i bakgrunden ;))


Hamilton 1 år (2000).


Hamilton 5 år (2004) med sin förra medryttare Marlene ;)

Men ja, det fanns en ridskolehäst på ridskolan som hette Amorina, hon hade varit på ridskolan väldigt länge och så skulle hon pensionerades. Mormor tog emot henne så att jag, Alicia & Vendela skulle ha någon häst att rida på.
Det var när jag var pytteltien, 3 år eller något.

Haha jag är den till vänster, man kan ju verkligen säga att jag var en liten tjockis ;)
Amorina är hästen och Alicia håller i Amorina :)

Men jag började rida Amorina ute i skogen och så red jag kanske nån gång på volten vid stallet.
Amorina var den första hästen jag travade på ochkanske tillochmed galopperade på :)
Hon varo ckså den första hästen jag ramlade av på!
Mamma och mormor skulle ut med hundarna och så tänkte dom att jag kunde följa med ridandes på Amorina.
Jag skrittade precis framför dom och helt plötsligt snurrade Amorina runt jättesnabbt och jag var inte beredd på det så helt plötsligt landade jag på rumpan på marken!
Haha xd

Men när jag var 6 ½ år gammal fick jag börja på ridskolan och gick då en hästvettskurs. Chicken gick faktiskt samma kurs som mig!
Kommer ihåg en gång när vi hade Marlene och hon berättade vilka borstar som var vilka, rotborste, ryktborste osv.. Jag tyckte det var jättesvårt att komma ihåg då!

Medan jag gick hästvettskursen gick jag också på en skötarkurs, så att jag skulle kunna bli skötare på en häst.
Min allra första sköthäst var Musse har jag för mig.
Jag skötte nog honom en termin eller två men började på Misty sen. Kommer ihåg att Rebecca som också var skötare på henne sa att jag fick ena halvan på Misty och hon den andra när vi borstade henne ;)
Men tröttnade snabbt på Misty för hon var ganska jävlig så började på Candino!
Jag komemr ihåg en gång att jag stod bakom honom och brostade hans svans och då kom mamma in med sin ridgrupp och såg det, hon blev jättearg på mig för att jag stod bakom honom ;)

Men i april år 2006 blev jag skötare på Elektro. Stora fina Elektro!
Caroline var snäll och berättade för mig om honom och så, vi tränade honom att ta upp hoven på kommando osv.
Skötte Elektro några år men blev skötare på Ronja sen också, slutade aldrig på Elektro.
Ronja älskade jag ganska mkt och var nära att sluta på Elektro, men sen slutade ajg på Ronja (!) och var bara på Elektro.
Sen eter det var ajg skötare på Elektro och Edd, sen åkte Edd, sen vare Elektro och Gera, sen åkte Gera...
Nu är det Elektro och Nougat!

Men nu ska vi snacka om ridningen, ja efter hästvettskursen fick jag börja i en riktig ridgrupp, då hade jag Maria.
Vi var alltid två stycken på en häst, båda gjorde iordning hästen oh sne gick man ut i ridhuset och den ena satte upp och red medan den andra ledde hästen.
Efter halva lektionen bytte man.
Jag kommer inte ihåg någonting av den tiden men jag red väl Misty, Musse, Ronja, Jonatan, Allan & Oboy oftast tror jag.

Kommer inte ihåg varför men bytte ridgrupp till fredagar 15.30 och red då för mamma. I den gruppen travade jag utan ledare och så galoppen kom sen. Alla stod på kö och sen skulel en häst i taget galoppera över ena långsidan. I början var man alltid tvungen att ha ledare, sen fick man välja.
Jag hade nästan alltid ledare men en gång när jag fick Musse sa jag att jag inte ville ha!
Kommer fortfarande ihåg hur hans man svajade i luften när jag galopperade på honom.
Första gången jag galopperade barbacka var på hästen Tåga.
Hon ahde ofta skavsår så hon reds ofta barbacka.
Det var på den tiden då vi fick ha ledare om vi ville.
Jag fick Tåga en gång när hon hade skavsår och då var jag ju den enda som red barbacka.
Jag galopperade faktiskt utan ledare och jag älskade hennes galopp!

Kommer inte ihgå så mycket mer, förutom mina avramlingar. En gång ramlade av på Musse barbacka. vendela min syster hjälpte till på lektionen och hon tyckte han var seg så hon jagade honom!
Då fick han fnatt och jag flög av!
Sen ramlade jag av Misty en gång på en söndag när stallet var stängt.
Jag var väldigt hopprädd och så var det hinder i ridhuset som låg på ca 60 cm och så skulle jag galoppera på Misty. Fattade galopp och försökte galoppera på spåret men Misty trodde hon skulle hoppa så hon tvingade sig mot hindret även fast jag styrde undan och jag var inte beredd på det så när hon hade hoppat ramlade jag av !

Sen en annan gång ramlade jag av Elektro, jag galopperade i vänster varv och var på högra sidan av ridhuset. Några tjejer lekte utanför ridhuset och då blev han rädd och kastade sig åt sidan, då flög jag framåt.
Sen har jag ramlat av Suprise som nu ägs av Wilma, det var på hoppning. Hon hade typ kastat av ALLA som hade hoppat henne så jag visste ju att jag skulle flya av. Man fick inte stå upp i lätt sits på henne för då skulle hon tvärstanna. Men i bröjan av lektionen skulel iv galoppera och stå upp i lätt sits men jag satt ju ner då såklart men mamma tvingade mig att stå upp! Samma stund som jag ställde mig upp tvärstannade Suprise...
Gjorde en kullerbytta av och landade på huvudet, fick en hjärnskakning xd

Sen har jag ramlat av Jonatan, vi körde 123 leken utan stigbyglar. Mamma sa 3 och jag skulle fatta galopp och då fick han fnatt och skenade iväg. Jag satt ju kvar då men mamma hoppade fram framför honom så han tvärvände och jag flög framåt, landade på huvet och fick en TILL hjärnskakning..
Gjorde illa höften då också.

Har bara ramlat av en gång till efter det, det var på Svarten, förra sommaren.
Vi va på galoppbanan och Svarten tände till riktigt ordentligt!
Det var när vi skulle sakta av till trav och Svarten vägrade, staketet tog slut till vänster om oss och fortsatte till vänster, han tvärvände och följde staketets riktning så jag flög av.
När jag öppnade ögonen såg jag två hästar komma i full galopp mot mig, men i sista stund vände båda hästarna åt olika håll.
Då började jag gapskratta.. :P

Men kan säga att när jag hade gått i 15.30 gruppen ett tag fick ajg byta till 16.40 gruppen och sen när jag egentligen skulle ha börjat i 17.50 gruppen (den bästa småponnygruppen på dagen) så började jag på mellanponny.
Första gången jag red Skrålla nvar innan lektionerna började, då man fick rida gratis om man hjälpte till i stallet.
Jag skulle skritta ut på henne och hon va jättebra tyckte jag.

Första lektionen någonsin på mellanponny var faktiskt inte på Tisdagar 16.10, det var på Måndag 17.20 eller något, jag skulle typ rida igen eller något, kommer inte ihåg varför.
Då fick jag Minty. Hon var bra å rida o så.
Första lektionen på mellanponny i ridhuset var på Skrållan på 16.10 gruppen.
Jag typ älskade henne!

Sen fick jag inte rida henne på ett tag men när jag fick henne igen en gång hatade jag henne O.o
Andra terminen på mellanponny frågade jag Mikaela om jag inte kunde få hoppa Skrållan.
Hon sa jag och veckan efter fick jag alltså hoppa henne. Älskade henne♥
Det var sista gången i den gruppen som jag red Skrållan, red bara ett år i 16.10 gruppen ;)

Eller red typ 5 gånger nu på höstterminen men gruppen hade sänkt nivån rejält så bytte till 12.00 gruppen på lördagar, en av dom bästa grupperna på mellanponny. Sista gången i 16.10 gruppen hade jag Minty och det är senaste gången jag red henne ;)
Första gången i den gruppen fick jag Oliv, det gick helt okej och Maria blev typ överraskad över att jag red så "bra", jag hade väl ett sorts rykte om mig att jag var en riktig fegis haha.
Andra gången fick jag också Oliv.
Sen på förberedande hoppning fick jag Dingo, och det gick väl bra.
Sen på hoppningen fick jag också Dingo! Det var då det gick så bra :D
Sen har jag hoppat Oliv igen, Globus på 17.20 lektionen på en tisdag, ridit Finals, Lady, Café latte, Chiko & Skrållan! Tror inte jag har ridit fler än dom 8 mellanponnyerna den HÄR terminen ;)
Har ju ridit alla mellanponnysar förutom Ruudi så ja ;)

Dom här mellanponnyerna har jag hoppat:
Dingo
Oliv
Minty (2 gånger)
Finals
Lady
Oliv
Globus
Café latte (2 gånger)
Daisy

CRED TILL DEN SOM HAR ORKAT LÄSA AAAAAAAALLT!



Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Tack för din kommentar!

Trackback
RSS 2.0