Låtar

När man hör en låt för första gången så gillar man den eller så gillar man den inte. Det är nästan omöjligt att förutspå vad man kommer tycka om låten den tionde gången man lyssnar på den. Man kan få sig en ungefärlig uppfattning om vad man själv tycker, det beror helt på om du ger låten en chans eller inte.
Till exempel om du hör en låt på radio för första gången, du hade inte ens hört talas om den innan så är det nästan mindre chans att du gillar låten än om du hör en låt för första gången som du visste skulle släppas och du bara väntade på att få lyssna på den. Sen så spelar ju låtens genre ganska stor roll, för exempel jag som inte är så förtjust i hårdrock kan veta att jag inte vill lyssna på en hårdrockslåt som nyss ha släppts mer än en gång.
 
Men om man nu faktiskt börjar lyssna på en låt man tycker om så är det lätt att man spelar den för mycket för ofta. Snabbt blir låten sönderspelad i dina öron. Därför är det nästan smartast att plåga sig själv genom att kanske bara lyssna på låten högst 2-3 gånger per dag. Att en låt blir sönderspelad betyder att man faktiskt tröttnar på låten och  blir nästan irriterad när man hör den igen. Det finns endast YTTERST FÅ fall där man kan lyssna på en låt om och om igen i flera år utan att den blir sönderspelad.
Men sen om man verkligen gillar en låt som är nysläppt och man tänker att "nu fan ska jag lyssna på den här dygnet runt" så är det ju ens eget val. Jag personligen gör det korkade valet att lägga upp samma låt 10 gånger i rad efter varann på en spotifylista.

En början att få en låt att inte bli så sönderspelad så snabbt och man gör som mig är att man lägger in lite "helt okej"-låtar mellan varje spelning på sin nya favoritlåt, då glömmer man bort lite av sin favoritlåt och hjärnan tröttnar inte på den lika fort, den behöver lite variation.
 
Det jag har skrivit nu är av min egen erfarenhet så du som läser detta kanske inte alls är såhär. ;)
 
 


Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Tack för din kommentar!

Trackback
RSS 2.0