Gymnasieval

Hej!
Fick ett önskemål om att skriva lite om gymnasieval osv och jag har inget bättre för mig just nu så tänkte passa på att göra det. ;)

Att välja gymnasium och linje är väldigt svårt, det finns så mycket att välja mellan och man kan ju omöjligt veta vart man skulle trivas bäst. Det är ju faktiskt ett livsavgörande beslut i och med att man får ju olika vänner och olika undervisningar beroende på vilket gymnasium man väljer. 
 
Personligen har jag iiiingen aning om vad jag vill jobba med när jag är vuxen, förutom att jag inte vill jobba med något "estetiskt" eller något med låg lön. ;) Den bredaste linjen på gymnasiet är ju natur natur, om man sköter sig bra där så kan man söka in på i princip vad som helst senare på högskolan. Men jag som inte är så förtjust i matte har ingen lust att börja där för det är extremt svårt matte på den linjen. Så den näst bredaste linjen är ju samhälle, vilket är "9an tre år till". Kanske inte så roligt och omväxlande men det är en "trygg" linje. Jag sökte till samhälle i Sjölins nacka på den första valperioden.

Men de senaste veckorna har jag tänkt efter, vill jag verkligen gå en linje som jag knappt kommer har någon nytta av när jag är vuxen? Samhälle är ju så brett att man bara blir lite mer allmänbildad men det är ju inte många jobb som kräver att man har extremt bra koll i religionskunskap osv. Jag fick tips från flera vänner att ekonomilinjen är rolig. Den är nästan lika bred som samhällslinjen så jag kan ju plugga vidare till mycket efter gymnasiet. Det jag var rädd för är att ekonomilinjen har en mattekurs mer än samhällslinjen och jag vet inte om jag kommer klara det.
 
I alla fall så har jag läst på lite om ekonomilinjen och samhällslinjen och jämfört poängplanerna. Jag kom fram till att ekonomilinjen skulle vara intressantare och även ge mig mer nytta i framtiden. Speciellt så lär man sig hur man tar hand om ekonomin vilket är bra när man är student och urfattig. ;) Så på omvalsperioden så ändrade jag så att jag sökte till ekonomilinjen på Sjölins i Nacka istället.
 
Jag är väldigt osäker i nuläget, kommer jag trivas på ekonomilinjen? Vissa säger att det är värsta lallarlinjen. Jag kommer ju få helt andra vänner på ekonomilinjen än om jag hade valt samhälle, så mitt omval har ju påverkat hela min framtid. På ekonomilinjen kanske jag blir kompis med värsta festprissarna så jag skiter i skolan och får F i allt. Hahha nej men det finns ju alltid en liten chans.

Samtidigt är jag glad att jag valde ekonomi för att det är så extremt många jag känner som ska välja samhällsprogrammet på mitt gymnasium och en mening med gymnasiet är ju att skaffa helt nya vänner. Så det skulle inte vara så kul att gå i en klass där man redan kände 50% av klasskompisarna. Än så länge vet jag ingen som ska välja ekonomi på mitt gymnasium. Det är nervöst såklart, tänk om man inte ens får några vänner? Men så ska man nog inte tänka, då blir man bara negativt inställd och blir extra nervös inför gymnasiets start.
 
Första dagen på gymnasiet kommer ju ändå vara ganska avgörande vilket intryck man vill ge sina nya klasskompisar. Ska man vara lite blyg och låta andra börja prata med en själv eller ska man vara framåt och snacka med alla? Vad kommer de andra tycka om en? Jag vet inte, jag ska i alla fall fokusera på att vara mig själv fast kanske inte lika konstig som jag brukar vara. ;) Det jag verkligen inte tycker man ska göra är att låtsas vara någon annan än den man är. Vissa som kanske har känt sig lite "osynliga" i grundskolan kanske är fast beslutna vid att bli jättepopulära på gymnasiet och så ändrar de stil och personlighet. Men efter ett tag så märker de ju att det är ju inte den personen de egentligen är. Ett exempel på det finns i boken "Tänk om det där är jag", förresten en jättebra bok. ;)
 
Antagningspoäng då? Man kanske har hittat det perfekta gymnasiet men så räcker inte ens meritpoäng till. Om man är väldigt ambitiös så kan man ju jobba upp betyget på vårterminen, för man har ju antagligen märkt på den preliminära antagningen ungefär hur långt under man ligger. Men samtidigt, ska man verkligen välja ett gymnasium man knappt kommer in på? Kommer man inte ha väldigt svårt att hålla upp betygen där? Jag har ingen aning, men jag vågar inte ta risken. På den preliminära antagningen så var antagningspoängen 207.5 poäng på samhällsprogrammet som jag sökte till då och jag hade 237.5 poäng på höstterminen.
 
Nu på vårterminen har jag jobbat upp mitt betyg så att jag kommer gå ut med runt 280 poäng. Det går alltså alltid att få upp betyget relativt mycket. Jag söker ju nu till ekonomilinjen, och antagningspoängen där var 197 poäng på den preliminära antagningen så jag är 110% säker på att jag kommer in. Anledningen till varför jag har jobbat upp betyget den här terminen är att jag känner att jag kunde göra bättre, jag ville göra mitt bästa den sista terminen i nian. Jag har inte haft ett enda A förut men kommer gå ut med A i två ämnen från nian (svenska & kemi) och inte ett enda E. Så bara för att man vet att man kommer in på det gymnasiet man söker till så är det ingen anledning till att man ska slappa sista terminen tycker jag. :) 
 
Avståndet till gymnasiet är olika viktigt för alla. Vissa tycker det är skönt att gymnasiet ligger långt bort för då är det liten chans att man känner någon och man kan plugga på dit/hemvägen. Men andra kanske tycker det skulle vara jätteskönt att gå på ett gymnasium i närheten så att man får mer fritid och slipper gå upp extra tidigt. Jag har valt ett gymnasium som ligger lagom långt bort tycker jag. Det tar en timme dit med buss men det är inte överdrivet jobbigt tycker jag. Det viktigaste är definitivt inte var gymnasiet ligger - utan hur gymnasiet är och om det ens har linjen du vill gå. Så välj det gymnasium du tycker verkar bäst för dig beroende på vad du tycker är viktigast.
 
GÅ PÅ ÖPPET HUS! Det smartaste man kan göra är att gå på öppet hus eller prova på dag på det gymnasiet man är intresserad av. Om man bara har kollat in skolans hemsida så har man inte fått den information man egentligen behöver för att kunna veta om man kommer trivas eller inte. Skolmiljön och stämningen är faktiskt väldigt viktig tror jag. Vad skadar det att gå på ett öppet hus? Gå på så många och olika gymnasiums öppet hus du hinner så får du ett bredare urval att välja mellan. :)
 
Skoltiderna varierar på många gymnasium. Sjölins i Nacka där jag ska gå så går man 08:30-16:00 de flesta dagarna vilket är väldigt länge men samtidigt så får man inte läxor. Om man inte jobbar så effektivt på skoltid så är de väl klart att man måste jobba lite hemma men gymnasiet ger en inte 362 läxor varje vecka. Detta vet jag för att min syster går i tvåan där. :) Till skillnad mot Hermods gymnasium där man bara går halvdagar, antingen morgon till lunch eller lunch till sen eftermiddag. Om man går på Hermods får man antagligen förbereda sig på att behöva plugga hemma, och det är faktiskt många som trivs bättre med att jobba hemma än i skolan så. :)
 
Om man har hittat det perfekta gymnasiet men inte riktigt vet vilken linje man ska gå så går det ju att söka till flera olika linjer på samma gymnasium. Jag har ju ekonomi på Sjölinsi nacka som förstahandsval men samhälle på samma gymnasium som andrahandsval. :) 
 
Till sist så tycker jag att man inte ska välja samma gymnasium och linje som sin bästa kompis bara för att man vill gå tillsammans. Man ska känna själv vad man vill gå. Fast ex. mina kompisar Stina och Elina ska välja samma linje och gymnasium men det är ju för att de faktiskt vill gå den linjen båda två. Så go for it girls! ;)
Men för guds skull, om man vill gå en estestisk linje men att ens föräldrar säger att man måste gå en högskoleförberedande linje så gå en estetisk! Det är inte dina föräldrar som ska avgöra din framtid, det är du
 
 
Det här var mina tankar och funderingar till gymnasievalet och jag hoppas någon har orkat läsa allt. ;)
 
 
 


Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Tack för din kommentar!

Trackback
RSS 2.0