Hoppning på Finals

Igår kväll hoppade jag Finals, och såhär gick det:
 
Vi började med att travhoppa ett rätuppstående hinder, det gick jättebra! Finals hoppade jättefint.
Sen skulle vi ta en oxer i galopp och det gick bra fast han hoppade lite stort.
Vi delades upp i grupper som skulle hoppa bana, jag skulle hoppa  sist med "storhästgänget", Rita, Café och Snow.
Till oss höjde mamma (det är min ridlärare ja) till 70 på oxern och typ 65 på rätuppstående hindret.
Det rätuppstående gick jättebra, men sen kom vi mot oxern och jag märkte flera meter innan att det var alldeles fel avstånd... Finals hoppade JÄTTElångt ifrån, ett GIGANTISKT språng, så det var omöjligt för mig att hänga med.
Han landade lite för nära hindret så han rev någon bom. Jag ramlade inte av, utan klamrade mig fast men det var ju ganska nära.
Jag fick komma mot oxern en gång till och det gick lite bättre men han hoppade jättestort ändå.
 
Efter ett tag skulle vi hoppa banan en andra gång - första hindret gick jättebra, men sen kom oxern igen och då kom vi med alldeles fel avstånd igen men istället för att hoppa för långt ifrån kommer han och hoppar alldeles för nära, det blev en jämfotahopp haha! Jag höll mig kvar och så, men fick hoppa oxern igen.
Och jag försöker driva på honom, för hellre ett för långt språng än för kort hehe, men så kommer vi för nära igen och han tvärvägrar.
Då kommer jag mot hindret ännu en gång och då går det bättre!
Till sist ska vi hoppa banan en tredje gång och det gick bättre, han hoppade stort på första hindret och lite för långt ifrån på andra men det var grymt mycket bättre än innan i alla fall.
Men han är ju trots allt en unghäst och jättebebis så han tänker inte på avstånden och sånt, utan han bara hoppar, han KAN inte reglera sin galopp till kortare alt. längre steg så antingen hoppar han alldeles för nära eller för långt ifrån om det blir fel avstånd. Eller så stannar han.
Och eftersom han är så ung blir han ju lätt trött, och det förvärrade ju allt.
Han var ju pigg i början av lektionen, och det är ju klart att allt går bättre då, sen blev han tröttare och tröttare så då går det ju sämre.
 
Och efter olyckan i våras som gjorde mig lite orolig inom hoppning var jag kanske inte redo att hoppa en så "svår" häst.
Mamma sa ju det igår, att jag kanske borde ha haft någon mer utbildad häst som kan avstånden.
Jag håller med, men är iallafall glad att jag inte ramlade av.
Finals är ju faktiskt en svår häst att hoppa vet jag.
När jag är säkrare inom hoppning vill jag prova att hoppa honom igen!

Nästa vecka är det dressyr och vi ska nog rida på böjda spår mest, vill ha Finals då för han äger ju i dressyr, men har ju haft honom tre gånger nu. :/
Vi ska bli videofilmade också, och titta på ritten efter lektionen! :)
Finals i vintras i hagen, fotad av mig.


Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Tack för din kommentar!

Trackback
RSS 2.0