Sammanfattning

Hej!
Kom nyss hem från skolan, schysst väder -.-
Nej men den här veckan är det ju ingen ridning, teorivecka.
Det är alltså tre clinicar som man får gå på (eller man får gå på två av dom), och det är dressyr, kiropraktor & löshoppning!

Ikväll är det kiropraktorclinic och den ska jag gå på och löshoppningen på lördag ska jag också gå på :]
Nästa vecka är det egentligen hoppning för vår grupp men jag är på kryssning då med familjen så har bytt med Sofia B-O som rider på Tisdagar 17.20 så att jag hoppar istället för henne vecka 45 och hon istället för mig :)

Alltså var det ju förberedande i lördags och då fick jag egentligen Café.
Men Moa som älskar Café fick Skrållan & jag älskar ju Skrållan så vi tänkte fråga mamma om vi kunde få byta hästar.
Alltså jag vet att jag är för stor för Skrållan men en sista gång vill jag ju rida henne ♥

Och mamma sa ja ! :D Skrållan var väääldigt pigg men ändå världens bästa.
Vi gjorde lite balansövningar, typ trva vöer ett par travbommar och inte hålla i tyglarna och stå i lätt sits och ha händer på midjan samtidigt XD Juste man skulle blunda också ;)
Och halva lektionen kanske hade vi jockeyläder, faktiskt första gångenj ag red med det, vet inte varför o.o
Men det var kul, på slutet fick vi racea runt i ridhuset i full galopp i båda varven (inte samtidigt i båda varven) och då skit de sjukt fort!
Typ alla hästarna skenade :D
Några bilder:







Ni ser balansövningen ;)








Juste, vi skulle stå upp, helt rakt för att få hästarna att gå långsammare XD


Vi skulle stå rakt upp i galopp också XD




jag är ful på bilden men Skrållan är skitsöt ! :)




Man skulle luta sig lite framåt i galoppen, därför ser de lite konstigt ut ;)


Efter lektionen ♥




Men i söndags hade jag Café på en hopptävling, dom har infört nya regler, man måste tävla/klara två clear round & två fake A:0 innan man får tävla A:0, face A:0 är som clear round men med grundomgång och omhoppning (fast utna tid på omhoppningen).
Jag har ju bara tävlat en clear round på mellanponny innan så var tvungen att tävla en till.
Men det gick bra, eller på framridningen var hon väldigt seg, använde spöt några gånger och hon sparkade bakut, haha XD Man får ju egentligen helst inte använda spöt på henne.
Men på banan blev hon mycket piggare.
Här är en video när vi hoppar:



Lite bilder:


















Juste, när jag hoppade Dingo, den dagen hoppade jag Oliv direkt efter också för att jag red istället för Alice :)
Här är en video som innehåller videos när jag hoppar plus bilder :)







Bild när jag rider Oliv för ett tag sen:



Nu skaj ag berätta om typ vräldens mest händelserika ritt nånsin!
Fastj ag orkar inte berätta allt så kopeíerar från aryttarna när jag skrev inlägget :)
FÖrlåt om det står typ "idag" eller i nutid men jag orkar inte kolla igenom och ändra XD

"Jag kom till stallet vid kanske elva och såg att jag fick Finals. Jag tyckte de va kul eftersom jag aldrig ridit honom förut :]
Gjorde iordning honom och han var jättesnäll då.

På teorin kollade vi på en film om Monty Roberts, vi kollade på hur han rider in hästar och han gör allting på en gång.
Sadel, träns, longering och ryttare!
De va skitcoolt, han red in en häst på 21 minuter!

Ja men sen gick vi ut på stallplan och satte upp, Finals kändes kanske som Café fast med mkt kortare hals!
Jag red framför Carro (på dingo) och bakom Snow.
Vi skrittade fram och travade lite vid privathagen. Han hade lite kantig trav och ville inte hålla sig i ledet men annars kändes de okej. Men konstigt tempo, ibland blev han ganska seg men ibland spruttade han på.
Btw så böjer han på nacken skitenkelt ! O.o

Ja men sen kom dom första hidnrerna på hoppslingan. Alla va ju runt 40-50 cm och första hindret blev han ganska pigg på, men han hoppade SKITSTORT över! De va ett mjukt språng men ändå väldigt högt!
Efter hindret försökte han springa förbi alla så styrde in han i Snows rumpa. Direkt efter kom ett till hinder och då gick de lite bättre.
Sen uppförsbacke, och sen ännu ett till hinder och efter de va de en nerförs backe.

Men vi hoppade hindret och han blev så j*kla het så att om jag hade styrt in honom i Snows rumpa skulle han hoppa över henne!
Så jag styrde honom till höger och in i ett träd hehe men de va så nära Snow att mitt ben klämdes mellan hennes rumpa och finals "mage" xd
Men han kunde inte stå stilla så han ålade sig och så och helt plötsligt var jag bakom Picco.

Vi travade efter nerförsbacken och då kom en uppförsbacke som alla hästarna galopperade upp för och jag kunde knappast få stopp på Finals då så styrde in i Piccos rumpa men Picco blev skitsur och lät som en tjej XD
Vi travade sen och så kom ett hinder och då hoppade Finals så högt men ändå så var det skitkul! Men sen efter hindret spruttade han iväg i full galopp och Picco var ju där  precis framför oss så de blev tvärstopp för de va träd höger och vänster så Finals kunde inte kasta sig undan.

Men sen skrittade vi ett tag och kom sen till några hinder som gick helt okej men direkt efter ett hinder kom ett dike och då blev finals helt galen!

Vi skulle ha avstånd mellan varann men han försökte typ skena över diket så jag vände om honom och tvingade honom att vänta och då börja han småstegra.

Innan jag hann tänka så stregrade han så högt att han stod rakt upp (enligt Carro & några andra i gruppen).
Jag blev förvånad, har aldrig stegrat med en häst förut och så stegrade han ju så högt också.
Jag visste ju redan att jag inte klarade av honom så jag frågade om någon ville byta häst med mig och till slut bytte jag till mig Lady och så skulle vi hoppa över diket men hon hoppade inte :P Hon kändes mycket bättre än Finals.

Sen kom ett till dike som hon inte hoppade över, sen kom ytterligare två stycken som hon hoppade över men de va bara kul :) Jag vet att jag är för stor för Lady men ja de spelade inte så stor roll då :P


Sen kom ett uppförsbacke och sen en stock som var typ 60 cm (den låg inte på marken, den va i luften) och hon hoppade över kanske lite högre än vanligt men de va så kul! Gud vad mysig hon va då <3
Jag vet att på vanlig hoppnnig i ridhuset är hon väldigt osäker och brukar vägra men jag kände att hon tyckte de va kul där i skogen så jag orkade inte ens tänka på att hon kanske skulle ha stannat.

Aja sen skrittade vi ett tag och sen kom vi tillbaka så vi skulle hoppa dom 4 sista hindrerna fast åt andra hållet nu.
Lady var superduktig, hoppade lagom stort över och det gick kontrollerat men sen kom en uppförsbacke och sen ett hinder och du gick de mkt snabbare men de va bara skitkul! Hon kunde jag stoppa till skillnad från Finals, de visste jag.

Sen gick vi till uteridbanan och mamma sa att vi skulle få racea med hästarna.
De lät kul.
Vi travade först i ena varvet men Lady börja galoppera haha och jag stoppade henne inte för vi skulle ju ändå galoppera.
När alla andra galopperade gick det undan!
Asså de gick seriöst snaaaaaaaaabbt!!!!!

Helt plötsligt hade Lady galopperat ifatt Dingo som var bakom Killen och de gick långsamt för Killen så Lady typ kastade sig undan och precis då vände Killen vöer ridbanan så på något sätt hamnade vi mellan Killen och Dingo och jag tappade ena stigbygeln.
Lady galoppera iväg ganska snabbt haha men jag höll mig kvar och sen skulle vi sakta av men de tog ett tag för mig att lugna ner henne.

Vi bytte varv för att galoppera i andra varvet och då hade jag en halv ridbana framför mig som var tom.
Vi börja galoppera och i svängarna kändes de som om vi skulle gå omkull haha !
Men de gick skitsnabbt så vi kom ifatt Rita som hade varit jättelångt framför oss.

Helt plötsligt såg jag att alla hade stoppat sina hästar och då gasade Lady på, kändes nästan som om hon skenade så styrde in henne på en volt och sen såg jag att Daisy inte hade nån ryttare.
Jag var tvungen att rida i volten flera varv tills jag fick stopp på Lady.

Jag hade inte sett det men tydligen hade Daisy fått fnatt och skenat iväg i all världens fart och Stephanie som satt på satt kvar men sen typ tvärstannade Daisy så hon flög av :/
Som tur var gjorde hon inte illa sig.
Vi skrittade av hästarna och sen tog jag av Lady grejerna och borstade jag av henne (kratsade ju hovarna)."


Jupp, så kan de gå :)


Ps. alla bilder i det här inlägget är fotade av Caroline & Sofia ! :)



Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Tack för din kommentar!

Trackback
RSS 2.0